Αγαπητοί Γονείς και Μαθητές.
Ονομάζομαι Δήμος Οδυσσέας και είμαι Γνωστικός Νευροψυχολόγος ειδικευμένος στη Μάθηση (M.Sc., Α.Π.Θ.). Εδώ και πάνω από 20 χρόνια ασχολούμαι τόσο με την αξιολόγηση - αποκατάσταση ατόμων με δυσκολίες στη μάθηση, όσο και την αξιολόγηση – ανάπτυξη των υφιστάμενων σχετικών μεθόδων και προγραμμάτων - Μαθησιακή ενδυνάμωση και υποστηριξη Μαθητών και Γονέων.
Έχω κάνει πολλές παρουσιάσεις σε ελληνικά και ξένα συνέδρια και δημοσιεύσεις σε επιστημονικά περιοδικά, ενώ συμμετέχω τακτικά σε επιστημονικά προγράμματα και την εκπαίδευση/επιμόρφωση φοιτητών.
Η εμπειρία μου από τους κλινικούς, ακαδημαικούς και ερευνητικούς χώρους μου έχει δείξει ότι η κοινή αδυναμία των υφιστάμενων προγραμμάτων μάθησης-προετοιμασίας των υποψηφίων για τις πανελλήνιες εξετάσεις, έγκειται στο γεγονός ότι εστιάζουν μονόπλευρα στο περιεχόμενο και όχι στον τρόπο της μάθησης. Μία χρήσιμη αντίστοιχη μεταφορά θα ήταν να εστιάζει ένας προπονητής στις τεχνικές του κάθε αθλήματος, χωρίς πρώτα να χτίζει τη φυσική κατάσταση των αθλητών του, το πρόγραμμα φαγητού κ ύπνου, την πειθαρχία και τις γενικότερες συνθήκες που θα του επιτρέψουν να μάθει αλλά και να εφαρμόσει τις σχετικές τεχνικές επιτυχώς.
Το μεγάλο πρόβλημα που προκύπτει από την υφιστάμενη τακτική είναι, να επωφελούνται οι ήδη καλοί μαθητές, αυτοί δηλαδή που ήδη έχουν κατακτήσει τις δεξιότητες που απαιτούνται για την αποτελεσματική μάθηση (έστω και ασυνείδητα) όπως είναι το πρόγραμμα, ή οργάνωση, η σωστή διαχείρηση χρόνου, η ικανότητα συγκέντρωσης, οι απαραίτητες προηγούμενες γνώσεις, υιοθέτηση τυχόν αντισταθμιστικών τεχνικών, η αποτελεσματική διαχείρηση του στρες των εξετάσεων κ.ο.κ.
Με το προτεινόμενο Πρόγραμμα Ενίσχυσης Μαθησιακής Ικανότητας διάρκειας ενός ή δύο μηνών, δίνεται η ευκαιρία στους μαθητές που δεν έχουν κατακτήσει τις σχετικές δεξιότητες (ή που επιθυμούν να τις αναπτύξουν περισσότερο), να καλύψουν το ΄χαμένο’ έδαφος εντός ενός σύντομου χρονικού διαστήματος και να καταστούν ικανοί να ωφεληθούν το μέγιστο από τις υφιστάμενες μαθησιακές διαδικασίες (φροντιστήρια, ιδιαίτερα, σχολείο).
Η δομή του προγράμματος αποτελείται από 5, αλληλοσυνδεόμενες μεταξύ τους, ενότητες, όπου ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην πρακτική εξάσκηση σημαντικών δεξιοτήτων μάθησης όπως η εγκατάσταση/υιοθέτηση ενός προγράμματος/ρουτινών, η διαχείρηση χρόνου, η διαχείρηση άγχους, η μάθηση αντισταθμιστικών τεχνικών και η σωστή χρήση του feedback (ενδείξεων).
Ένα ακόμα ιδιαίτερο στοιχείο του προγράμματος είναι η ενεργή συμμετοχή των γονέων –σημαντικών άλλων του μαθητή, ώστε μέσα από την εκπαίδευσή τους και την κοινή αντίληψη των στρατηγικών και στόχων, να ενισχύσουν στο μέγιστο δυνατό την εγκατάστση των απαιτούμενων αλλαγών.
Τέλος, η όλη φιλοσοφία του προγράμματος στηρίζεται στη λογική ότι για να καταστεί μια μάθηση εφικτή, πρέπει να λαμβάνει χώρα σε τέτοιες συνθήκες, που θα εξασφαλίζουν την ασφάλεια, την ενεργή συμμετοχή και την ελάχιστη δυνατή συνειδητή προσπάθεια. Το τελευταίο, αν και οξύμορο, μπορεί και πρέπει να αντισταθμιστεί με όσο το δυνατο πιο ‘ανώδυνες’ (αυτόματες) διαδικασίες μάθησης, πράγμα που μπορεί να εξασφαλιστεί μόνο μέσω της κατάλληλης διαμορφωσης του μαθησιακού περιβάλλοντος.
Πλεονεκτήματα του προγράμματος. Το πρόγραμμα προσφέρει, μεταξύ άλλων, δύο βασικά εφόδια στον μαθητή:
Α. την απόκτηση της πολύ σημαντικής για το υπόλοιπο της ζωής του ικανότητας να μαθαίνει γρήγορα, ανώδυνα και κυρίως αποτελεσματικά
Β. μέσω της διαδικασίας αυτής, την προσωπική ανάπτυξη και αυτογνωσία, δεξιότητες απαραίτητες όχι μόνο για τον εκπαιδευτικό και τον επαγγελαμτικό στίβο, αλλά και την κοινωνική και δια-προσωπική επιτυχία
Λόγω της βαθιάς γνώσης/εκπάιδευσης και επαγγελματικής/ερευνητικής εμπειρίας σε όλες τις εκφάνσεις της μάθησης. από φυσιολογικό μέχρι κλινικό πληθυσμό, και από παιδιά μέχρι ενήλικες τρίτης ηλικίας. Η μέθοδός μου στηρίζεται σε ευρήματα από τις γνωστικές νευροεπιστήμες και συγκεκριμένα τα γνωστικά μοντέλα, τις αρχές μάθησης και την νευροφυσιολογία. Σκοπός της είναι η δημιουργία των κατάλληλων σωματικών, ψυχολογικών και περιβαλλοντικών αλλαγών που θα προωθήσουν τη μάθηση, καθιστώντας την πιο εύκολη.
Έχω πάνω από 25 χρόνια χρόνια επαγγελματικής εμπειρίας σε ειδικά σχολεία, ερευνητικά και κλινικά κέντρα, κέντρα αποκατάστασης, άσκηση ελευθερου επαγγέλματος. Συγκεκριμένα εχω δουλέψει σαν ειδικό επιστημονικό προσωπικό στο ειδικό σχολείο Κορωπίου, έχω συγγράψει 2 βιβλία (το ένα στα ελλληνικά, το άλλο στα αγγλικά), έχω κάνει πολλές δημοσιεύσεις με σημαντικότερη αυτή που περιγράφει και μια σπάνια νευροψυχολογική/μαθησιακή διαταραχή σε ένα ξένο περιοδικό με υψηλό impact factor στο Brain and Language με τίτλο: «Pure alexia without agraphia after a lesion at the right hemisphere: A case study», 2005. Πρώτη παγκόσμια δημοσίευση παρόμοιου περιστατικού μετά από δεξιά βλάβη. Υπήρξα εξωτ. επιστημονικός συνεργάτης του Ελληνικού Ερευνητικού Κέντρου Νευροχειρουργικής του νοσοκομείου ΄΄Ευαγγελισμός΄΄, με πολλές ομιλίες σε επιστημονικά συνέδρια (ελληνικά και ξένα), με πολλές συμμετοχές σε προγράμματα επιμόρφωσης τόσο στις ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, όσο και στις γνωστικές/νευροψυχολογικές διαγνώσεις και αποκατάσταση νοητικών δυσκολιών. Τέλος, δουλεύω σε κέντρο διάγνωσης και αποκατάστασης 17 χρόνια και ως ελεύθερος επαγγελματίας πάνω από 20 χρόνια.
Το κίνητρο μου είναι η εύρεση της καλύτερης δυνατής μεθόδου αλλαγής/μάθησης, καθώς είναι ο μόνος λειτουργικός τρόπος βελτίωσης της κοινωνικής, επαγγελματικής και ψυχολογικής κατάστασης του ατόμου
Οι εκπαιδευτικές ανάγκες ενός μαθητή/ατόμου εξαρτώνται α. από το ιδιαίτερο γνωστικό του προφίλ (το ποια είναι τα δυνατά και τα αδύνατα σημεία του) και β. από τις ιδιαίτερες απαιτήσεις του γνωστικού του αντικειμένου/έργου. Το πρώτο διερευνάται μέσω της λεγόμενης γνωστικής αξιολόγησης και το δεύτερο μέσω ανάλυσης των απαιτήσεων (σε γνωστικό επίπεδο) του προς εκμάθηση μαθήματος/έργου.